RANKING MIAST I GMIN
PRZYJAZNYCH ROWERZYSTOM
miast i gmin w rankingu
Mówią o nas:
Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości korzystania z roweru w polskich miastach i gminach.
Ich wyniki tworzą Ranking Miast i Gmin Przyjaznych Rowerzystom i nakreślają wielowymiarowy obraz sytuacji osób korzystających
z rowerów. Umożliwia to wsparcie argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych.
Czy jazda rowerem
w Twojej miejscowości sprawia radość, czy jest raczej źródłem stresów?
Czy Twoje miasto/gmina odnosi się z sercem do ruchu rowerowego?
Zbieramy opinie mieszkanek
i mieszkańców o warunkach
do jazdy rowerem. Pomagamy samorządom lepiej odpowiadać na ich potrzeby.
Badania Klimatu Rowerowego są realizowane
w Polsce przez stowarzyszenie samorządowe
Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA). Badania przeprowadzane są według
rozwijanej od 1998 roku metodologii
Fahrradklima-Test.
Badania są realizowane
w cyklu dwuletnim według sprawdzonej metodologii.
Narzędziem badawczym jest ankieta w wersji on-line zawierająca 27 pytań podzielonych na
5 obszarów tematycznych oraz pytania metryczkowe i dodatkowe.
W celach porównawczych z badaniami przeprowadzanymi w tej samej metodologii w innych europejskich krajach, przyjęta skala ocen zakłada, że 1 jest oceną najlepszą, a 6 oceną najniższą.
Narzędzie badawcze i skala ocen
Etap zbierania ankiet
Wypełniając ankietę, osoby korzystające z rowerów oceniają swoje lokalne środowisko rowerowe, jako eksperci w zakresie codziennych podróży. Wypełnić ankietę może każdy, niezależnie od wieku, płci, czy tego jak często korzysta z roweru.
Zgłoszenie miast
i gmin do udziału
Wszystkie miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców są włączone do badania automatycznie. Miasta i gminy poniżej
50 tys. mieszkańców mogą zgłosić
chęć bezpłatnego udziału w badaniu (zgłoszenia dokonuje urząd miasta/gminy).
Samorządy dystrybuują informację
o przeprowadzaniu badania w swojej miejscowości wśród swoich mieszkańców.
DO 50 TYS. MIESZKAŃCÓW:
co najmniej 50 ankiet
OD 50 DO 100 TYS. MIESZKAŃCÓW:
co najmniej 100 ankiet
OD 100 DO 200 TYS. MIESZKAŃCÓW:
co najmniej 150 ankiet
OD 200 TYS. MIESZKAŃCÓW:
co najmniej 200 ankiet
Abyśmy mogli opublikować wyniki dla danej miejscowości, wymagane jest zebranie minimalnej liczby ankiet, co stanowi próg metodologiczny.
W przypadku nie osiągnięcia progu, wyniki dla danej miejscowości nie są publikowane.
Próg metodologiczny
MODUŁY: OBSZARY TEMATYCZNE OBJĘTE BADANIEM
1. Rower i klimat ruchu drogowego
w naszym mieście/naszej gminie...
Jazda rowerem stresuje, czy
jazda rowerem sprawia radość
Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego
Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
jazda rowerem jest promowana
Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście
2. Wartościowanie korzystania z rowerów
w naszym mieście/naszej gminie...
Jazda rowerem stresuje, czy
jazda rowerem sprawia radość
Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego
Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
jazda rowerem jest promowana
Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście
3. Bezpieczeństwo osób korzystających
z rowerów
w naszym mieście/naszej gminie...
Jazda rowerem stresuje, czy
jazda rowerem sprawia radość
Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego
Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
jazda rowerem jest promowana
Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście
4. Komfort jazdy rowerem
w naszym mieście/naszej gminie...
Jazda rowerem stresuje, czy
jazda rowerem sprawia radość
Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego
Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
jazda rowerem jest promowana
Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście
5. Infrastruktura i sieć udogodnień
do jazdy rowerem
w naszym mieście/naszej gminie...
Jazda rowerem stresuje, czy
jazda rowerem sprawia radość
Rowerzyści są odrzucani/spychani na margines ruchu drogowego, czy
rowerzyści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego
Rowerem jeżdżą tylko wybrane grupy (np. entuzjaści sportu, kolarze, dzieci), czy
rowerem jeżdżą wszyscy, niezależnie od wieku
Nie są prowadzone jakiekolwiek działania promujące korzystanie z rowerów, czy
jazda rowerem jest promowana
Media skupiają się tylko na niewłaściwym zachowaniu rowerzystów, czy
media odnoszą się do rowerzystów w pozytywnym kontekście
Poniżej prezentujemy ogólnopolski raport z wyników
badań na podstawie trzech edycji Badania Klimatu Rowerowego (2020, 2022, 2024).
POBIERZ PEŁNY RAPORT OGÓLNOPOLSKI
Aby pobrać pełny raport ogólnopolski
z Badania Klimatu Rowerowego 2024 podaj swój adres e-mail. Jednocześnie zapisujesz się do naszego newslettera.
Podanie adresu e-mail jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) z siedzibą w Gdańsku 80-861, ul. Jana Heweliusza 29, w celach: przesyłania newslettera, informowania o wydarzeniach, projektach i działaniach stowarzyszenia, działań promocyjnych i marketingowych związanych z aktywną mobilnością. Masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu oraz cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Dane będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody. Kontakt do inspektora ochrony danych: iod@mobilnosc.org
LICZBA MIEJSCOWOŚCI
ŚREDNI WYNIK
W POSZCZEGÓLNYCH PYTANIACH NA PRZESTRZENI LAT
WYNIK — LINIA TRENDU
Liczba respondentów:
Średni wynik:
2020
Liczba respondentów:
Średni wynik:
2022
Liczba respondentów:
Średni wynik:
ZMIANA OCENY NA PRZESTRZENI LAT
2024
LICZBA RESPONDENTÓW
Fot. ZTP w Krakowie
WYNIK: 3,14
III NAJLEPSZY WYNIK
Fot. Marek Makowski/ZDM w Poznaniu
WYNIK: 3,08
II NAJLEPSZY WYNIK
Fot: Bartosz Bańka/Polska Unia Mobilności Aktywnej
WYNIK: 2,97
I NAJLEPSZY WYNIK
WSZYSTKIE MIEJSCOWOŚCI W GRUPIE
WYNIK: 3,68
III NAJLEPSZY WYNIK
WYNIK: 3,66
II NAJLEPSZY WYNIK
WYNIK: 3,49
I NAJLEPSZY WYNIK
WSZYSTKIE MIEJSCOWOŚCI W GRUPIE
WYNIK: 3,49
III NAJLEPSZY WYNIK
WYNIK: 3,43
II NAJLEPSZY WYNIK
WYNIK: 2,71
I NAJLEPSZY WYNIK
WSZYSTKIE MIEJSCOWOŚCI W GRUPIE
WYNIK: 3,49
III NAJLEPSZY WYNIK
WYNIK: 3,43
II NAJLEPSZY WYNIK
WYNIK: 2,71
I NAJLEPSZY WYNIK
WSZYSTKIE MIEJSCOWOŚCI W GRUPIE
KONTAKT
Wysłanie wiadomości jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) z siedzibą w Gdańsku
80-861, ul. Jana Heweliusza 29, w celu obsługi przesłanej korespondencji. Masz prawo dostępu do swoich danych,
ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu oraz cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Dane będą przechowywane do czasu cofnięcia zgody. Kontakt do inspektora ochrony danych: iod@mobilnosc.org
Miasta i gminy powyżej 50 tys. mieszkańców są włączone do badania automatycznie.
Miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców mogą zostać zgłoszone do udziału przez osobę pracującą w urzędzie miasta/gminy. Osoba ta zostaje wówczas koordynatorem badania z ramienia danego samorządu.
Udział miast i gmin w badaniu jest bezpłatny.
Nie pobieramy od samorządów żadnych opłat
z tytułu uczestnictwa w badaniu. Badania realizujemy nieprzerwanie od 2018 roku ze środków własnych Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA), ogólnopolskiego stowarzyszenia samorządowego działającego
na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu.
Możesz promować zbieranie ankiet wśród swoich sąsiadów i znajomych, na przykład poprzez posty w mediach społecznościowych. Jeśli działasz w organizacji rowerowej, możesz promować badanie wśród swojej lokalnej społeczności rowerowej. Od początku istnienia badań z powodzeniem współpracujemy z organizacjami rowerowymi w wielu polskich miastach.
Jeśli Twoja firma wspiera ideę zrównoważonego rozwoju, odezwij się do nas – przygotujemy dla Twojej firmy dedykowaną ofertę partnerską
i wspólnie zastanowimy się, jak możecie włączyć się w naszą inicjatywę.
Badania Klimatu Rowerowego to największy projekt badający subiektywne odczucia osób korzystających z rowerów w polskich miastach i gminach.
Realizujemy je nieprzerwanie od 2018 roku ze środków własnych Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA) – ogólnopolskiego stowarzyszenia samorządowego działającego na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu.
Wierzymy, że jakość życia mieszkanek i mieszkańców zależy także od tego, jak poruszamy się po naszych miastach i gminach. Zapraszamy do współtworzenia tej zmiany. Wasze wsparcie i zaangażowanie mają znaczenie – razem możemy odpowiadać na wyzwania współczesności i budować lepsze warunki życia.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych.
Klauzula informacyjna
Zapisz się do naszego newslettera! Otrzymasz informację o starcie kolejnej edycji badań.